lørdag den 24. marts 2012

Den lækreste tomat-dip!

Jeg har efterhånden lavet den mange gange, men den første gang jeg havde brug for en dip, skulle jeg have en veninde på besøg til spisning. Jeg syntes vi skulle starte med noget sprødt til en appetizer og som hygge-snack inden jeg skulle lave mad...

Jeg købte noget bladselleri til "chips" og så vidste jeg ikke liiiige hvad jeg skulle finde på mht. dip, men tænkte at man da måtte kunne lave noget lækkert med nogle soltørrede tomater, cashewnødder og lidt krydderi...

Da jeg kom hjem vaskede jeg de nyindkøbte bladselleri og skar dem ud i 3-4cm lange stykker og kom dem i en skål.
Så kom det til dippen... her er hvad jeg brugte(og fortsat bruger, med lidt variationer over den samme grundopskrift). Jeg har en 0,75L blender, som er ret kraftig. Den fyldte jeg 1/3 cashewnødder i, 1/3 soltørrede tomater - rimeligt tæt pakkede - og spædede godt til med vand. Jeg blendede det helt fint og smagte til med lidt chili og hvad jeg nu ellers havde og blendede så igen.

Veninden kom på besøg og vi hyggesnakkede løs, som vi piger jo er gode til ;) og pludselig var al bladsellerien væk, sammen med det meste af min dip! Den smagte så godt, at vi tog den med over til bordet, til aftensmaden, så den blev spist helt op i løbet af kort tid...

Når du laver den første gang, skal du være opmærksom på ikke at fylde din blender for meget op, for de tørre ingredienser udvider sig når de blendes med vandet... mere end man tror!
Man behøver heller ingen krydderier, da tomaterne er fulde af smag - og kom for guds skyld ingen salt i! Tomaterne er rigeligt salte i sig selv...
Man kan bruge mange forskellige sprøde grønsager som "chips", mine favoritter er klart bladselleri og agurk!

- men spring ud i det og bland krydderier i, som du lyster...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar