torsdag den 22. marts 2012

Fordele og ulemper...

Okay, nu har jeg været raw i en måneds tid og er virkelig forbavset over hvor fantastisk det er!

Inden jeg gik i gang, led jeg af slem slem høfeber(stort set året rundt)... den der prik-test man kan få hos lægen... jeg reagerede på alt andet end test-feltet!
Når man har høfeber, er der visse fødevarer man kan reagere på, fordi de har proteiner som ser ens ud... så jeg krydsreagerede på riiiigtig mange ting.

Efter 1 uge på rawfood kunne jeg tåle bananer og æbler(har jeg altid haft en svag reaktion på). Efter 2 uger, kunne jeg tåle gulerod og peberfrugt! Dem har jeg aldrig kunnet spise rå... så nu er jeg frygtløs! ALT skal afprøves :D

Nu hvor det er forår, har jeg normalt også en del reaktioner og må spise antihistaminer.. jeg vil sige det sådan her; jeg har endnu ikke spise nogen piller og jeg har kun nyst to gange!

Udover at mine allergier er dæmpede eller helt væk, har jeg meget mere energi. Det havde jeg allerede på første-dagen. Jeg tænker klarere og koncentrerer mig bedre... jeg har også tabt mig, hvilket jeg trængte til, efter jeg tog en del på under stress.


Det var de positive sider... der er mange og de er alle sammen rigtig gode grunde til at fortsætte!

For at nævne noget af det svære; kan det være besværligt når man er ude og skal have noget at spise. Så fortæl din omgangskreds om dit projekt, det gør det en smule lettere, på rigtig mange måder. Det er også en god motivations faktor, fordi du ikke er alene om at holde dig fast i det. Husk så også, at fordi man spiser noget varmebehandlet mad til et enkelt måltid eller måske en hel dag, fordi andet ikke kunne lade sig gøre, er det okay og så starter man bare forfra dagen efter. Men vær opmærksom på, at spiser du bearbejdet mad og efterfølgende spiser noget ubehandlet, kan du blive oppustet og skidt tilpas, fordi den behandlede mad danner lidt af en prop i din mave, som forhindrer den rå kost i at komme forbi. Det ubehandlede tager nemlig ikke ret lang tid om at passere igennem systemet, i forhold til det andet, så det ubehandlede vil, hvis du spiser det tæt nok op ad det behandlede, begynde at gære...

En anden dum ting er, hvis man ikke får nok mad med sig på farten og man føler at maven er et KÆMPE hul når man kommer hjem, så lav altid en enorm madpakke aftenen før... og ja, jeg ved godt at smoothies er bedst når de er friske osv... men man må også huske, at hvis det skal lykkes at styre uden om alt det toksiske mad, må man være mæt og tilfreds. Det gøres ikke med bananer og dadler alene... selvom de er de bedste måder at få gode kalorier på, forholdsvis nemt, for kroppen skal bruge flere næringsstoffer end hvad de kan tilbyde.

En sidste, men nok også(for mange) den vigtigste forhindring, er prisen. Det er utroligt dyrt at være rawfood-veganer! Jeg er på en SU og skraber mig lige knap igennem, som det er nu.. på trods af at aarstiderne gav mig et tilbud - hvis man kan kalde 5%'s rabat et tilbud! Jeg køber alligevel 20kg frugt hos dem, om ugen..!


Anyways... hvis der er råd og lyst, eller bare en lille smule eventyrlyst og nysgerrighed efter at snuse til det, syntes jeg helt klart det er værd at kaste sig ud i. Prøv evt. et par uger og se hvad du syntes.
Hvis du mener det seriøst, ville jeg lave en liste over alt det positive der er at holde fast i og hvad du kæmper med nu, på din "almindelige" diæt. På den måde, kan man altid holde dampen oppe, også når det måske går galt eller man bliver usikker.
Jeg kan også klart anbefale "The 80/10/10 Diet" af Dr.Douglas N.Graham. Den er virkelig god! Uanset om du har taget beslutningen om at gøre det, eller du bare gerne vil "undervise dig selv" yderligere...

Jeg håber at mit indlæg kan bruges og forhåbentlig inspirere nogle til selv at prøve det af, for det er virkelig fantastisk, som kroppen kan hele sig selv!

2 kommentarer:

  1. Tak for din beskrivelse! Ja, det kan ikke være nemt på en S.U.
    Hvad får du generelt i løbet af en dag?
    Vh. Oly

    SvarSlet
  2. Åh, pyh, det var et svært spørgsmål!

    Jeg spiser generelt frugt og bær hele dagen,en håndfuld nødder eller lidt koldtpresset olie og et stort aftenmåltid af grøntsager...
    Var det det du mente?

    SvarSlet