søndag den 18. marts 2012

Rå nori

En af de ting jeg virkelig ELSKER i alle former, er sushi... nu har jeg været veganer de sidste mange år, men sushi har jeg spist siden der kom sushi-steder i Århus, hvilket er meget længe siden :p

Efter jeg er blevet raw, har jeg ikke rigtigt kastet mig ud i at lave det, eftersom jeg så skulle eksperimentere med alternativer til ris... men i dag havde jeg virkelig lyst til det og så sprang jeg ellers bare ud i det. Jeg syntes selv det blev ret godt, så jeg deler gerne med jer, :) dog ikke efter perfekte mål, men sådan i omegnen af....

Tilgiv mig det utroligt dårlige billede.. min egen telefon er til rep, så det er taget på en låner.. øv bøv!


Jeg lavede kun en enkelt nori-rulle:

1 blad nori tang
1½-2dl mellemfint revet hvidkål
½ lille rødløg, fint hakket
2cm fint revet ingefær
2tsk agave nektar
3spsk Shoyu
1 avocado
½ agurk

Hvidkål, rødløg, ingefær, agave og shoyu kombineres i en skål og marinerer lidt imens de resterende ingredienser klargøres.
Avocadoen skæres ud i skiver, agurken skrælles og strimles.

Jeg pakker altid min måtte ind i film, så er den lettere at gøre ren... af med filmen og vupti ;)

Nori-pladen lægges på måtten og et halv-tyndt lag af marinade-blandingen lægges ud på, så det dækker hele pladen, med undtagelse af en cm af længden i den ene ende(den ende du ruller hen imod).
Det resterende lægges i en tyk pølse hen over pladen, sammen med avocadoskiverne og agurkestrimlerne. Hvis du, som jeg, er glad for en lidt stærk rulle, kan du lige drysse lidt sort peber ud over. Rullen rulles stramt op og vær ikke bange for væden der trænger ud af den. Det er ikke til at undgå.

Hvis man ikke er så vild med løg, kan man sagtens undlade dem og man kan altid putte andre ting i, efter smag.

- Er der nogle som gerne vil prøve, men ikke føler sig sikre i teknikken, laver jeg gerne en tutorial eller fortæller :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar