onsdag den 24. oktober 2012

Bæredygtighed og hjemmeavl

Nu er jeg veganer med stort V og det indebærer også en brændende passion og forkærlighed for bæredygtighed. Jeg vil ikke tude dig ørerne fulde om hvorfor jeg vælger økologisk og fairtrade osv. osv.... Til gengæld vil jeg fortælle lidt om hvordan man, som storbyboer, også kan have hjemmedyrket frugt. Godt nok har jeg ikke en enorm lejlighed, men jeg er så heldig at have en ok størrelses stue hvor jeg har nogle gode store vinduer der giver masser af lys, fra morgen til eftermiddag.
De fleste har nok i virkeligheden et sted de kunne reservere til en smule hjemmedyrkning, også selvom det måske kun er en tomatplante eller en lille basilikumplante, eller som mig, bl.a. den chili der ses her til venstre.
Det kan dog knibe med at få glæde/udbytte nok ud af dem, i forhold til at skulle huske at vande og groome dem, sørge for den rette jord osv....

Derfor vil jeg starte et lille DIY-projekt op. Dem har jeg mange af, men dette her må siges at være i den veganske rawfoodists ånd :)

Jeg vil over efteråret og vinteren, og for den sags skyld også hele næste år, samle og tørre kerner fra alt hvad jeg køber af frugt. De skal pakkes i fine poser så jeg kan kende dem fra hinanden og så vil jeg lave et interimistisk projekt i min vindueskarm. Jeg har endnu ikke besluttet om det bliver et decideret drivhus eller om jeg skal "nøjes" med en vindueshave.. men jeg vil gerne have plads til en masse lækre ting, som jeg forhåbentlig kan få lækre frugter ud af.

Når mit projekt er nået så langt, at jeg kan begynde at se hvad der bærer mest frugt, vil jeg muligvis skære ned til kun at dyrke dem, eftersom jeg har en kat der gerne vil have lidt vindueskarm også... Dette er iøvrigt også netop formålet med øvelsen; at se hvilke planter der klarer sig bedst i en lejlighed og hvilke man kan få mest udbytte af.

Godet, eller en af goderne, ved at gøre forsøget, er at få viden om hvad der virker og kan betale sig. Det koster stort set ikke noget og til gengæld vil jeg forhåbentlig kunne høste gratis frugter i min stue.

Det ville være super fedt, hvis andre turde springe ud i forsøget med mig, så vi kunne være flere med resultater der kan sammenlignes og måske nå flere sorter. Det kræver trods alt ikke så meget, andet end en smule engagement og tålmodighed :) - og lidt solskin fra et godt vindue.


Hvis du/i er friske på at være med, så skriv endelig til mig, enten her eller på min mail der ligger under kontaktsiden. Det ville være super fedt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar