mandag den 6. august 2012

Rå nutella, til slikmundene!

Jeg laver sommetider forskellige nøddesmør, til at smøre på "brød". Det er let at have med på farten, super sundt og så er dagens sunde fedt indtaget!


Nu har jeg aldrig været fan af den traditionelle nutella, men i den lokale helsekost, kan man få en vegansk der  smager mere af chokolade, end nutella, som jeg var ret vild med før i tiden. Så her den anden dag, da jeg stod og skulle lave en ny omgang nøddesmør, blev jeg enig med mig selv om, at den måtte kunne laves i en rå udgave.
- det skulle selvfølgelig afprøves! Så jeg gav det et skud...

Jeg startede med hasselnødder, fordi.. ja de smager bare godt med sådan noget og er lidt den traditionelle retning at gå i. Så selvfølgelig noget kakao, lidt agave til sødme og noget olie at gøre det smørbart med. Jeg kom også lidt vanilje i, men det tror jeg godt man kan undvære, uden det gør noget.

Som med alle andre opskrifter på denne blog, var det en omgang prøv-dig-frem. Det her er den ratio jeg godt kunne lide min i, den er ret dyb i chokolade-smagen, så det er en voksen udgave, men man kan klart komme mindre kakao i - alt efter behov og smag ;)

  • 1½kop hasselnødder
  • ½kop kakaopulver
  • 1stang vanilje (brugte Bourbon)
  • ½kop agave
  • olie, til den rette konsistens opnås

Jeg malede først nødderne til mel, så kom jeg lidt olie i, til det var en sammenhængende pasta. Herefter kom de resterende ingredienser i  - men kun til de lige var rørt med, for man skal passe på med at "bearbejde" agaven for meget; det giver en gummi-agtig tekstur. Så supplerede jeg op med lidt ekstra olie, til det fik den konsistens jeg ønskede. Et voilá! Lækker nutella, til min morgenmad :D - selvfølgelig suppleret op med masser af frugt også - ej at forglemme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar